Analysis Of The Relationship Of Lifestyle And Presence Of Non-Communicable Chronic Diseases Of University Professors Of A Private Institution In The City Of Araguari
DOI:
https://doi.org/10.47224/revistamaster.v8i15.379Keywords:
Lifestyle, Non-Communicable Chronic Diseases, Professors, University EducationAbstract
Lifestyle (LS) can be conceptualized as a cultural and social way of living, encompassing habits and behaviors that contribute positively or negatively to health. In teaching, there was an increase in the occurrence of Non-Communicable Chronic Diseases (NCCDs) related to LS. NCCDs are characterized by long-term development. The study sought to know the LS of teachers and analyze the presence of NCCDs according to changes in LS. This is an observational and descriptive, cross-sectional, quali-quantitative study. A structured questionnaire called "Fantastic Lifestyle" was applied online. In addition, the identification of self-reported NCCDs was performed. Data were tabulated and domain scores and the total questionnaire score were calculated. When comparing the domains and FANTASTIC score between individuals with and without NCCDs, only the introspection domain score was significantly lower in people with CNCDs. Most teachers did not have NCCDs and among the patients, SAH and rhinitis predominated. The total score of the questionnaire was high, even in participants with NCCDs. It is concluded that the LS is an important factor for the maintenance of health and quality of life.
Downloads
References
BERNSTEIN, I. H., N., J. C. Psychometric Theory. 3. ed. New York: McGraw Hill, 1994.
BOTH, J. et al. Condições de vida do trabalhador docente: Associação entre estilo de vida e qualidade de vida no trabalho de professores de Educação Física. Motricidade, v. 6, n. 3, p. 39-51, 2010. DOI: https://doi.org/10.6063/motricidade.6(3).144
COELHO, C, de F.; BURINI, R. C. Atividade física para prevenção e tratamento das doenças crônicas não transmissíveis e da incapacidade funcional. Revista de Nutrição, v. 22, n. 6, p. 937-946, 2009. DOI: https://doi.org/10.1590/S1415-52732009000600015
CORTI, A. C. R. et al. Impacto sobre a qualidade de vida e o nível de satisfação com o tratamento da rinite alérgica por crianças e adolescentes acompanhados em serviço de referência. Rev. bras. alerg. Imunopatol, v. 19, n. 1, p. 181-193, 2011.
CRONBACH, L. J. Coefficient alpha and the internal structure of tests. Psychometrika, v. 16, n. 3, p. 297–334, 1 set. 1951. DOI: https://doi.org/10.1007/BF02310555
DE PAULA DEVECHIO, A. et al. Fatores que influenciam a hipertensão arterial sistêmica e qualidade de vida em professores universitários. Archives Of Health Investigation, v. 6, n. 8, 2017. DOI: https://doi.org/10.21270/archi.v6i8.2217
DIRKS, M. A. et al. Integrating theoretical, measurement, and intervention models of youth social competence. Clinical Psychology Review, v. 27, n. 3, p. 327–347, 1 abr. 2007. DOI: https://doi.org/10.1016/j.cpr.2006.11.002
Estilo de Vida Fantástico. Estilo de Vida Saudável. Disponível em: <http://www.saude.br/servicos/estilo-vida-fantastico/public/>. Acesso em: 12 jun. 2020.
GRAHAM, H.; WHITE, P. C. L. Social determinants and lifestyles: integrating environmental and public health perspectives. Public Health, v. 141, p. 270-278, 2016. DOI: https://doi.org/10.1016/j.puhe.2016.09.019
MALTA, D. C. et al. Probabilidade de morte prematura por doenças crônicas não transmissíveis, Brasil e regiões, projeções para 2025. Revista Brasileira de Epidemiologia, v. 22, 2019. DOI: https://doi.org/10.1590/1980-549720190030
MARTINEZ, K. A. S. C. et al. Avaliação da qualidade de vida dos professores universitários da Cidade de Bauru-SP. Salusvita, v. 28, n. 3, p. 217-24, 2009.
MOREIRA, O. C. et al. Associação entre risco cardiovascular e hipertensão arterial em professores universitários. Revista Brasileira de Educação Física e Esporte, v. 25, p. 397-406, 2011. DOI: https://doi.org/10.1590/S1807-55092011000300005
PORTES, Leslie Andrews. Estilo de Vida e Qualidade de Vida: semelhanças e diferenças entre os conceitos. Life Style, v. 1, n. 1, p. 8-10, 2011.
RODRIGUEZ AÑEZ, C. R. et al. Versão brasileira do questionário" estilo de vida fantástico": tradução e validação para adultos jovens. Arquivos Brasileiros de Cardiologia, v. 91, n. 2, p. 102-109, 2008. DOI: https://doi.org/10.1590/S0066-782X2008001400006
SANTOS, M. N; MARQUES, A. C. Condições de saúde, estilo de vida e características de trabalho de professores de uma cidade do sul do Brasil. Ciência & Saúde Coletiva, v. 18, p. 837-846, 2013. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-81232013000300029
SCHMIDT, M. I. et al. Doenças crônicas não-transmissíveis no Brasil: carga e desafios atuais. The Lancet, 2011.
SILVA, G. D. N. (Re) conhecendo o estresse no trabalho: uma visão crítica. Gerais: Revista Interinstitucional de Psicologia, v. 12, n. 1, p. 51-61, 2019.
SOUZA, M. A. H. de et al. Perfil do estilo de vida de longevos. Revista Brasileira de Geriatria e Gerontologia, v. 19, n. 5, p. 819-826, 2016. DOI: https://doi.org/10.1590/1809-98232016019.150224
TEIXEIRA, L. N. et al. As possíveis alterações no estilo de vida e saúde de professores. Revista de Enfermagem do Centro-Oeste Mineiro, 2015.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista Master - Ensino, Pesquisa e Extensão
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Política para Periódicos de Acesso Livre
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a) A licença desses direitos autorais abrange o direito exclusivo da Revista Master - Ensino, Pesquisa e Extensão para reproduzir, publicar e distribuir o artigo,
nacional e internacionalmente, incluindo reimpressões, traduções, reproduções fotográficas, microformas, formulários eletrônicos (offline, on-line) ou qualquer outra reprodução de natureza similar.
b) O (s) autor (es) aprovam que o manuscrito não pode ser retirado ou reenviado para qualquer outro Jornal/Revista enquanto a avaliação pelos pares estiver em andamento. Após aprovado o manuscrito, um autor pode auto-arquivar uma versão de seu artigo em seu próprio site e/ou em seu repositório institucional.
c) O (s) autor (es) declaram que são integralmente responsáveis pela totalidade do conteúdo da contribuição e que a Revista Master - Ensino, Pesquisa e Extensão e o corpo editorial da Revista Científica do estão expressamente isentos de qualquer responsabilidade sobre o conteúdo do artigo, métodos, técnicas e resultados de sua pesquisa, tendo, assim, finalidade meramente informativa e educativa.
d) Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.