Analysis Of The Relationship Of Lifestyle And Presence Of Non-Communicable Chronic Diseases Of University Professors Of A Private Institution In The City Of Araguari

Authors

  • Mariana Salomão Daud Arantes Centro Universitário IMEPAC Araguari
  • Nathalia Antunes Silva Centro Universitário IMEPAC Araguari
  • Paula Palhares de Resende Centro Universitário IMEPAC Araguari https://orcid.org/0000-0002-3485-7964
  • Samara Dahas Bittar Freitas Centro Universitário IMEPAC Araguari
  • Rafaela de Andrade Santos Centro Universitário IMEPAC Araguari https://orcid.org/0000-0002-6013-1569
  • Thayná Pereira Beirigo Centro Universitário IMEPAC Araguari

DOI:

https://doi.org/10.47224/revistamaster.v8i15.379

Keywords:

Lifestyle, Non-Communicable Chronic Diseases, Professors, University Education

Abstract

Lifestyle (LS) can be conceptualized as a cultural and social way of living, encompassing habits and behaviors that contribute positively or negatively to health. In teaching, there was an increase in the occurrence of Non-Communicable Chronic Diseases (NCCDs) related to LS. NCCDs are characterized by long-term development. The study sought to know the LS of teachers and analyze the presence of NCCDs according to changes in LS. This is an observational and descriptive, cross-sectional, quali-quantitative study. A structured questionnaire called "Fantastic Lifestyle" was applied online. In addition, the identification of self-reported NCCDs was performed. Data were tabulated and domain scores and the total questionnaire score were calculated. When comparing the domains and FANTASTIC score between individuals with and without NCCDs, only the introspection domain score was significantly lower in people with CNCDs. Most teachers did not have NCCDs and among the patients, SAH and rhinitis predominated. The total score of the questionnaire was high, even in participants with NCCDs. It is concluded that the LS is an important factor for the maintenance of health and quality of life.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BERNSTEIN, I. H., N., J. C. Psychometric Theory. 3. ed. New York: McGraw Hill, 1994.

BOTH, J. et al. Condições de vida do trabalhador docente: Associação entre estilo de vida e qualidade de vida no trabalho de professores de Educação Física. Motricidade, v. 6, n. 3, p. 39-51, 2010. DOI: https://doi.org/10.6063/motricidade.6(3).144

COELHO, C, de F.; BURINI, R. C. Atividade física para prevenção e tratamento das doenças crônicas não transmissíveis e da incapacidade funcional. Revista de Nutrição, v. 22, n. 6, p. 937-946, 2009. DOI: https://doi.org/10.1590/S1415-52732009000600015

CORTI, A. C. R. et al. Impacto sobre a qualidade de vida e o nível de satisfação com o tratamento da rinite alérgica por crianças e adolescentes acompanhados em serviço de referência. Rev. bras. alerg. Imunopatol, v. 19, n. 1, p. 181-193, 2011.

CRONBACH, L. J. Coefficient alpha and the internal structure of tests. Psychometrika, v. 16, n. 3, p. 297–334, 1 set. 1951. DOI: https://doi.org/10.1007/BF02310555

DE PAULA DEVECHIO, A. et al. Fatores que influenciam a hipertensão arterial sistêmica e qualidade de vida em professores universitários. Archives Of Health Investigation, v. 6, n. 8, 2017. DOI: https://doi.org/10.21270/archi.v6i8.2217

DIRKS, M. A. et al. Integrating theoretical, measurement, and intervention models of youth social competence. Clinical Psychology Review, v. 27, n. 3, p. 327–347, 1 abr. 2007. DOI: https://doi.org/10.1016/j.cpr.2006.11.002

Estilo de Vida Fantástico. Estilo de Vida Saudável. Disponível em: <http://www.saude.br/servicos/estilo-vida-fantastico/public/>. Acesso em: 12 jun. 2020.

GRAHAM, H.; WHITE, P. C. L. Social determinants and lifestyles: integrating environmental and public health perspectives. Public Health, v. 141, p. 270-278, 2016. DOI: https://doi.org/10.1016/j.puhe.2016.09.019

MALTA, D. C. et al. Probabilidade de morte prematura por doenças crônicas não transmissíveis, Brasil e regiões, projeções para 2025. Revista Brasileira de Epidemiologia, v. 22, 2019. DOI: https://doi.org/10.1590/1980-549720190030

MARTINEZ, K. A. S. C. et al. Avaliação da qualidade de vida dos professores universitários da Cidade de Bauru-SP. Salusvita, v. 28, n. 3, p. 217-24, 2009.

MOREIRA, O. C. et al. Associação entre risco cardiovascular e hipertensão arterial em professores universitários. Revista Brasileira de Educação Física e Esporte, v. 25, p. 397-406, 2011. DOI: https://doi.org/10.1590/S1807-55092011000300005

PORTES, Leslie Andrews. Estilo de Vida e Qualidade de Vida: semelhanças e diferenças entre os conceitos. Life Style, v. 1, n. 1, p. 8-10, 2011.

RODRIGUEZ AÑEZ, C. R. et al. Versão brasileira do questionário" estilo de vida fantástico": tradução e validação para adultos jovens. Arquivos Brasileiros de Cardiologia, v. 91, n. 2, p. 102-109, 2008. DOI: https://doi.org/10.1590/S0066-782X2008001400006

SANTOS, M. N; MARQUES, A. C. Condições de saúde, estilo de vida e características de trabalho de professores de uma cidade do sul do Brasil. Ciência & Saúde Coletiva, v. 18, p. 837-846, 2013. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-81232013000300029

SCHMIDT, M. I. et al. Doenças crônicas não-transmissíveis no Brasil: carga e desafios atuais. The Lancet, 2011.

SILVA, G. D. N. (Re) conhecendo o estresse no trabalho: uma visão crítica. Gerais: Revista Interinstitucional de Psicologia, v. 12, n. 1, p. 51-61, 2019.

SOUZA, M. A. H. de et al. Perfil do estilo de vida de longevos. Revista Brasileira de Geriatria e Gerontologia, v. 19, n. 5, p. 819-826, 2016. DOI: https://doi.org/10.1590/1809-98232016019.150224

TEIXEIRA, L. N. et al. As possíveis alterações no estilo de vida e saúde de professores. Revista de Enfermagem do Centro-Oeste Mineiro, 2015.

Published

2023-07-14

How to Cite

SALOMÃO DAUD ARANTES, M.; ANTUNES SILVA, N.; PALHARES DE RESENDE, P.; DAHAS BITTAR FREITAS, S.; DE ANDRADE SANTOS, R.; PEREIRA BEIRIGO, T. Analysis Of The Relationship Of Lifestyle And Presence Of Non-Communicable Chronic Diseases Of University Professors Of A Private Institution In The City Of Araguari. Revista Master - Ensino, Pesquisa e Extensão, [S. l.], v. 8, n. 15, 2023. DOI: 10.47224/revistamaster.v8i15.379. Disponível em: https://revistamaster.imepac.edu.br/RM/article/view/379. Acesso em: 22 nov. 2024.

Most read articles by the same author(s)