O trabalho docente frente as relações étnico-raciais no ensino fundamental

Authors

  • Danilo Faria de Moura Centro Universitário IMEPAC Araguari
  • Maria Luiza de Borba Alves
  • Andreia Regina da Silva
  • Juliana de Sousa Faria
  • Natália Medeiros de Almeida Rodovalho
  • Natalia Silva
  • Nayara da Silva Fernandes
  • Ordalha Jordana da Silva Reis https://orcid.org/0000-0002-3581-7091

DOI:

https://doi.org/10.47224/revistamaster.v6i11.159

Keywords:

Teaching, Learning, Ethnic-Racial Relations, Citizenship

Abstract

The school, through its representative in the classroom - the teacher, has the responsibility of training its student to exercise citizenship and this task can perfectly be accomplished based on the history of their country. The purpose of this article is to propose ways for teachers to seek a basis in the preparation of their classes, ensuring effective teaching and learning for their students with regard to the theme of ethnic-racial relations. The problem became visible through the questionnaire instrument applied to public school teachers in the city of Araguari - MG, where the highest percentage of responses to the alternative “work in development at my school” was registered, which generated great concern. , and motivated to ask how this theme is developed, what triggers are used to start the approach, objective and how long it lasts throughout the school year.

Downloads

Download data is not yet available.

References

698 Modos de fazer: caderno de atividades, saberes e fazeres. Org. Ana Paula Brandão. Rio de Janeiro: Fundação Roberto Marinho, 2010.
BENTO, Maria Aparecida da Silva. Racialidade e produção do conhecimento. In: SEYFERTH et al. Racismo no Brasil. São Paulo: ABONG, Ação Educativa, ANPED, 2002. p. 45-52.
BITTENCOURT, C. Identidades e Ensino de História no Brasil. In. CARRETERO, Mario; et.all. Ensino da História e Memória Coletiva. Porto Alegre: ARTMED, 2007. p. 33-52. Disponível em: <https://scholar.google.com.br>. Acesso em 17 jun. 2020.
BROSSARD, Paulo. LEI Nº 7.716, DE 5 DE JANEIRO DE 1989. 1989. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l7716.htm>. Acesso em: 23 maio 2020.
BUARQUE, Cristovam Ricardo Cavalcanti. LEI No 10.639, DE 9 DE JANEIRO DE 2003. 2003. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/2003/l10.639.htm>. Acesso em: 22 maio 2020.
BRASIL. Guia de livros didáticos PNLD 2011: Língua Estrangeira Moderna. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, 2010. Disponível em:<https://scholar.google.com.br>. Acesso em 17 jun. 2020.
Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação das Relações Étnico Raciais e para o ensino de História e Cultura Afro-Brasileira e Africana (Parecer No. CNE/CP 3/2004). MEC Ministério da Educação: Conselho Nacional de Educação. Brasília: 10/03/2004, p.17. 2004. Disponível em: <https://scholar.google.com.br>. Acesso em 17 jun. 2020.
GEERTZ, Clifford. A interpretação das culturas. Rio de Janeiro: LCT, 2008. Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística – IBGE. Síntese de indicadores sociais: uma análise das condições de vida da população brasileira 2010. Disponível em: <https://biblioteca.ibge.gov.br/visualizacao/livros/liv101629.pdf>. Acesso em 20 de maio 2020.
GONÇALVES, Luiz Alberto Oliveira. O silêncio: um ritual pedagógico a favor da discriminação racial: um estudo acerca da discriminação racial como fator de seletividade na escola pública de primeiro grau: 1º a 4º série. 1985, 250 p. (Dissertação, mestrado em educação). Programa de pós-graduação em educação conhecimento e inclusão social. Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 1985. Disponível em: <https://scholar.google.com.br>. Acesso em 17 jun. 2020.
HADDAD, Fernando (ed.). LEI Nº 11.645, DE 10 MARÇO DE 2008. 2008. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2007-2010/2008/Lei/L11645.htm>. Acesso em: 17 jun. 2020.
LIBÂNEO, José Carlos. Didática. São Paulo. Editora Cortez. 1994. Disponível em: <https://scholar.google.com.br>. Acesso em 17 jun. 2020.
MARTINEZ, M.J. LAHONE, C.O. Planejamento escolar. São Paulo: Saraiva, 1977. Disponível em: <https://scholar.google.com.br>. Acesso em 17 jun. 2020.
MUNANGA, Kabengele. Superando o racismo na escola. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização e Diversidade, 2005. Disponível em: <https://scholar.google.com.br>. Acesso em 17 jun. 2020.
PIMENTA, S.G.; GHEDIN, E. (Orgs.). Professor reflexivo no Brasil: gênese e crítica de um conceito. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2002. Disponível em: <https://scholar.google.com.br>. Acesso em 17 jun. 2020.
SILVA, Petronilha Beatriz. Aprender, ensinar e relações étnico-raciais no Brasil Educação. vol. XXX, núm. 63, setembro-dezembro, 2007, p. 489-506. Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul Porto Alegre, Brasil.
SOUZA, Paulo Renato. LEI Nº 9.394, DE 20 DE DEZEMBRO DE 1996: estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional.1996. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm>. Acesso em: 23 maio 2020.
TATUM, Beverly D. Why are all Black kidstoghether in the Cafeteria? andanotherconversationsaboutrace. New York: Basic Books, 2003.

Published

2021-08-30

How to Cite

MOURA, D. F. de; ALVES, M. L. de B. .; SILVA, A. R. da; FARIA, J. de S. .; RODOVALHO, N. M. de A. .; SILVA, N. .; FERNANDES, N. da S. .; REIS, O. J. da S. . O trabalho docente frente as relações étnico-raciais no ensino fundamental. Revista Master - Ensino, Pesquisa e Extensão, [S. l.], v. 6, n. 11, p. 110–118, 2021. DOI: 10.47224/revistamaster.v6i11.159. Disponível em: https://revistamaster.imepac.edu.br/RM/article/view/159. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Extensão Universitária - Projetos Integradores

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>