Knowledge of medical students about sexually transmitted diseases

Authors

  • Vívian Laís de Lima Centro Universitário IMEPAC
  • Thayoana Nathalia Siqueira Centro Universitário IMEPAC
  • Verônica Leite Morais Centro Universitário IMEPAC
  • Hugo Zanetti Centro Universitário IMEPAC
  • Alexandre Gonçalves Centro Universitário IMEPAC

DOI:

https://doi.org/10.47224/revistamaster.v7i13.250

Keywords:

Sexually transmitted infections, medical students, knowledge

Abstract

Young people, who are the majority of the population constituting universities, are a vulnerable group to sexually transmitted infections, due to variable factors such as risk behavior and lack of knowledge about the subject. This study aims to analyze the level of knowledge and exposure to the risk of contagion from sexually transmitted infections in medical students. It is a cross-sectional study carried out in a private college in Minas Gerais, with analysis of questionnaires applied to a random and stratified sample from the 1st to the 8th period of the medical course. In the study, 72.23% had already put themselves at risk of exposure to STIs, the main factor being sex without condom use. The participants showed good knowledge about HPV and HIV, 93.21% have knowledge about vaccination against HPV, however the lack of vaccination against hepatitis C is still conflicting. 19.75% do not know how to relate the STI to the causative agent. From these results it can be concluded that most volunteers consider that, among the STIs, they have enough knowledge, especially about HIV. Thus, it is important to have an intervention program to raise volunteers' awareness, mainly because they are future health professionals who will work both in the prevention and treatment of STIs.

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Author Biographies

Vívian Laís de Lima, Centro Universitário IMEPAC

Graduanda em medicina pelo Centro Universitário IMEPAC

Thayoana Nathalia Siqueira, Centro Universitário IMEPAC

Graduanda em medicina pelo Centro Universitário IMEPAC

Verônica Leite Morais, Centro Universitário IMEPAC

Graduanda em medicina pelo Centro Universitário IMEPAC

Hugo Zanetti, Centro Universitário IMEPAC

Graduado em Educação Física pela Universidade Presidente Antônio Carlos Araguari/MG (2012). Especialista em Fisiologia do Exercício, Treinamento Funcional e Grupos Especiais pelo Centro Universitário de Volta Redonda/RJ (2013). Especialista em Necessidades Especiais pelo Programa de Residência Multiprofissional em Saúde do Hospital de Clínicas da Universidade Federal de Uberlândia (HC-UFU) (2014). Mestre em Educação Física pela Universidade Federal do Triângulo Mineiro (2016). Doutor em Ciências da Saúde pela Universidade Federal de Uberlândia (2019). Pós-doutorando pelo Programa de Pós-Graduação em Educação Fìsica da Universidade Federal do Triângulo Mineiro. É Coordenador Adjunto do projeto VIDA+: Programa de exercício físico para pessoas com HIV. É membro do Brazilian Network of Research in Meta-analysis (BRAMETIS), do Grupo de Estudo em Cardiologia e Exercício (CARDIOEX-UFU) e da Liga Acadêmica de Fisiologia do Exercício Clínico (LAFEC-IMEPAC). Atualmente é Coordenador e Professor Nível 3 C-I do curso de Educação Física, além de atuar nos cursos de Enfermagem, Medicina e Psicologia do Centro Universitário IMEPAC/Araguari e no curso de Medicina IMEPAC/Itumbiara. 

Alexandre Gonçalves, Centro Universitário IMEPAC

Possui graduação em Educação Física pela Universidade Federal de Uberlândia (1999), especialização em Bases Fisiológicas do Treinamento Fisico pela Universidade de Ribeirão Preto(2001), mestrado em Ciências da Saúde pela Universidade Federal de Uberlândia (2005) e doutorado (2014) em Ciências da Saúde pela Universidade de Brasília (2009-2014). Pós doutorado em Ciências da Saúde pela Universidade Federal de Uberlândia (2016-2018). Atualmente é professor do Curso de Medicina do Centro Universitário Presidente Antonio Carlos/IMEPAC Araguari/MG e Faculdade IMEPAC de Itumbiara/GO. Professor convidado do Centro Universitário Atenas/UNIATENAS de Paracatu/MG. 

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Published

2022-08-24

How to Cite

LIMA, V. L. de; SIQUEIRA, T. N.; MORAIS, V. L. .; ZANETTI, H.; GONÇALVES, A. Knowledge of medical students about sexually transmitted diseases. Revista Master - Ensino, Pesquisa e Extensão, [S. l.], v. 7, n. 13, p. 34–40, 2022. DOI: 10.47224/revistamaster.v7i13.250. Disponível em: https://revistamaster.imepac.edu.br/RM/article/view/250. Acesso em: 21 nov. 2024.

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