Anxiety, Depression and psychotropic drugs consumption in Medicine students at the IMEPAC University Center
DOI:
https://doi.org/10.47224/revistamaster.v8i15.331Keywords:
Anxiety, Depression, Psychotropic drugs, Medicine student'sAbstract
Psychological disorders, especially anxiety and depression, have increased in the last century, due to the profound changes that have taken place in the cultural, social and economic spheres, which have been accompanied by pressures from a modern society. These changes required the population to adapt to a new pace of life. In higher education, the academic is confronted with situations that generate psychological pressure and anxiety, which lead to periods of crisis, as they require adaptation to a new role, becoming a young adult. This study aimed to identify warning signs for clinical conditions of anxiety and depression in medical students at the IMEPAC University Center in the period 2021/1. The study sampled a total of 609 students from the 1st to the 8th period of the course. Of these, 92 students filled out an anonymous form and the Hospital Anxiety and Depression Scale via Google Forms. With regard to clinical data on university students, more than half of the students do not have any diagnosed clinical condition (55.43%), and the most diagnosed was anxiety (38.04%), followed by depression (22.82%). Regarding the use of psychotropic drugs, 71.74% said they did not use them and 89.10% said they did not self-medicate. It is evident through this study that the factors: sex, living far from the city of origin, the practice of physical activities and the use of licit and illicit drugs associated with the medical student’s routine are determinants for the development or not of mental disorders like anxiety and depression.
Downloads
References
AGUIAR, C. C. et al. Drogas antidepressivas. Acta Médica Portuguesa, v. 24, n. 1, p. 91-98, 2011. Disponível em: https://www.yumpu.com/pt/document/read/16012278/drogas-antidepressivas-acta-medica-portuguesa. Acesso em: 12 fev. 2021. DOI: https://doi.org/10.20344/amp.339
BRESOLIN, J. Z. et al. Sintomas depressivos em estudantes universitários da área da saúde. Revista Latino-Americana de Enfermagem, Ribeirão Preto, v. 28, p. 1-10, fev. 2020. Disponível: https://www.scielo.br/pdf/rlae/v28/pt_0104-1169-rlae-28-e3239.pdf. Acesso em: 13 fev. 2021.
BUNEVICIUS, A.; KATKUTE, A.; BUNEVICIUS, R. Symptoms of anxiety and depression in medical students and in humanities students: relationship with big-five personality dimensions and vulnerability to stress. The International Journal of Social Psychiatry, v. 54, n. 6, p. 494-501, nov. 2008. Disponível em: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/18974188/. Acesso em: 08 nov. 2021. DOI: https://doi.org/10.1177/0020764008090843
CRUZ, C. M. V. M. et al. Ansiedade nos estudantes do ensino superior: Um estudo com estudantes do 4º ano do curso de licenciatura em Enfermagem da Escola Superior de Saúde de Viseu. Centro de Estudos em Educação, Tecnologias e Saúde, Viseu, v. 1, n. 1, p. 223-242, 2010. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/277045611_Ansiedade_nos_estudantes_do_ensino_superior_Um_Estudo_com_Estudantes_do_4_Ano_do_Curso_de_Licenciatura_em_Enfermagem_da_Escola_Superior_de_Saude_de_Viseu. Acesso em: 12 fev. 2021.
FERREIRA, C. L, et al. Universidade, contexto ansiogênico? Avaliação do traço e estado de ansiedade em estudantes do ciclo básico. Ciência & Saúde Coletiva, Rio Grande do Norte, v. 14, n. 3, p. 973-981, 2009. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/csc/v14n3/33.pdf. Acesso em: 12 fev. 2021. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-81232009000300033
LIMA, R. L. et al. Estresse do estudante de medicina e rendimento acadêmico. Revista Brasileira de Educação Médica, Paraná, v. 40, n. 4, 2016. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbem/a/BTjMgbCjxGRwjVJnndhFvPK/abstract/?lang=pt. Acesso em: 08 nov. 2021. DOI: https://doi.org/10.1590/1981-52712015v40n4e01532015
LUNA, I. S. et al. Consumo de psicofármacos entre alunos de Medicina do primeiro ao sexto ano de uma universidade do estado de São Paulo. Revistas Unoeste, Presidente Prudente, v. 10, n. 1, p. 22-28, jan./abr. 2018. Disponível em: http://revistas.unoeste.br/index.php/cv/article/view/2167/2159. Acesso em: 13 fev. 2021. DOI: https://doi.org/10.5747/cv.2018.v10.n1.v216
Medeiros, M. R. B. et al. Saúde mental de ingressantes no curso médico: uma abordagem segundo o sexo. Revista Brasileira de Educação Médica, Montes Claros, v. 42, n.3, p. 214-221. 2018. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbem/a/rm6qRJKhbfm3WrNNvq7VD3F/?lang=pt. Acesso em: 08 nov. 2021. DOI: https://doi.org/10.1590/1981-52712015v42n3rb20170008
MOURA, J. B. et al. Ansiedade em acadêmicos dos cursos da área da saúde de uma universidade privada. Trabalho de Conclusão de Curso. Enfermagem, Universidade Vale do Rio Doce (UNIVALE), 2019. Disponível em: https://www.univale.br/wp-content/uploads/2019/12/ENFER.-2019_2-ANSIEDADE-EM-ACAD%C3%8AMICOS-DOS-CURSOS-DA-%C3%81REA-DA-SA%C3%9ADE-DE-UMA-UNIVERSIDADE-PRIVADA...-JULIANA.-KRISTYANNE.-LET%C3%8DCIA.-MILA.pdf. Acesso em: 13 fev. 2021.
OMS. Depression and Other Common Mental Disorders: Global Health Estimates [Internet]. Geneva: World Health Organization; 2017. Disponível em: http://apps.who.int/iris/bitstream/handle/10665/254610/WHO-MSD-MER-2017.2-eng.pdf;jsessionid=5AF58F6E3B9198DF0C22A94CD75D3884?sequence=1. Acesso em: 05 out. 2021.
PACHECHO, J. P. G. et al. Mental health problems among medical students in Brazil: A systematic review and meta-analysis. Revista Brasileira de Psiquiatria, São Paulo, v. 39, n. 4, p. 369-378, 2017. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbp/a/FsKx7VwgRVSvwS638BqhbmK/?lang=en. Acesso em: 08 nov. 2021. DOI: https://doi.org/10.1590/1516-4446-2017-2223
PINTON, F. A.; BOSKOVITZ, E. P.; CABRERA, E. M. S. Uso de drogas entre os estudantes de medicina da Faculdade de Medicina de São José do Rio Preto, SP, no ano de 2002. Arquivos de Ciência da Saúde, São José do Rio Preto, v. 12, n. 2, p. 91-96, jun. 2005. Disponível em: https://repositorio-racs.famerp.br/racs_ol/Vol-12-2/6.pdf. Acesso em: 08 nov. 2021.
RIBEIRO, A. G. et al. Antidepressivos: uso, adesão e conhecimento entre estudantes de medicina. Ciência & Saúde Coletiva, Rio de Janeiro, v. 19, n. 6, p. 1825-1833, jun. 2014. Disponível em: https://www.scielosp.org/pdf/csc/2014.v19n6/1825-1833/pt. Acesso em: 12 fev. 2021. DOI: https://doi.org/10.1590/1413-81232014196.06332013
RODRIGUES, M. A. P; FACCHINI, L. A.; LIMA, M. S. Modificações nos padrões de consumo de psicofármacos em localidade do Sul do Brasil. Revista de Saúde Pública, Pelotas, v. 40, n. 1, p. 107-114, 2006. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/rsp/v40n1/27123.pdf. Acesso em: 12 fev. 2021. DOI: https://doi.org/10.1590/S0034-89102006000100017
SANTOS, E. G.; SIQUEIRA, M. M. Prevalência dos transtornos mentais na população adulta brasileira: Uma revisão sistemática de 1997 a 2009. Jornal Brasileiro de Psiquiatria, Espírito Santo, v. 59, n. 3, p. 238–246, 2010. Disponível em: https://www.scielo.br/j/jbpsiq/a/FNQ5qZjtSdwznsjZzHTH7jS/?lang=pt. Acesso em: 08 nov. 2021. DOI: https://doi.org/10.1590/S0047-20852010000300011
SERINOLLI, M. I.; MAFARJEH, E. E. Impacto da prática de atividade física na qualidade de vida dos acadêmicos de Medicina da Universidade Nove de Julho (UNINOVE). ConScientiae Saúde, São Paulo, v. 14, n. 4, p. 627-633, 2015. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/saude/article/view/5958/3168. Acesso em: 08 nov. 2021. DOI: https://doi.org/10.5585/conssaude.v14n4.5958
SILVA, C. M. M. et al. Ansiedade e Depressão em diferentes fases do curso médico: são desafios enfrentados pelos estudantes de medicina? Trabalho de Conclusão de Curso. Medicina, Faculdade Pernambucana de Saúde, Recife, 2018. Disponível em: https://tcc.fps.edu.br/bitstream/fpsrepo/541/1/ANSIEDADE%20E%20DEPRESS%C3%83O%20EM%20DIFERENTES%20FASES%20DO%20CURSO%20M%C3%89DICO.pdf. Acesso em: 08 nov. 2021.
SILVA, E. C.; TUCCI, A. M. Correlação entre ansiedade e consumo de álcool em estudantes universitários. Revista Psicologia: Teoria e prática, São Paulo, v. 20, n. 2, p. 93-106, ago. 2018. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/pdf/ptp/v20n2/pt_v20n2a04.pdf. Acesso em: 08 nov. 2021. DOI: https://doi.org/10.5935/1980-6906/psicologia.v20n2p107-119
TABALIPA, F. O. et al. Prevalência de Ansiedade e Depressão entre estudantes de Medicina. Revista Brasileira de Educação Médica, Santa Catarina, v. 39, n. 3, 2015. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbem/a/dhNzFb9S8G57t9fVKmyF85f/?lang=en&format=pdf. Acesso em: 08 nov. 2021.
VASCONCELOS, T. C. et al. Prevalência de sintomas de Ansiedade e Depressão em Estudantes de Medicina. Revista Brasileira de Educação Médica, Rio de Janeiro, v. 39, n. 1, p. 135-142, jan./mar. 2015. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/rbem/v39n1/1981-5271-rbem-39-1-0135.pdf. Acesso em: 13 fev. 2021. DOI: https://doi.org/10.1590/1981-52712015v39n1e00042014
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2023 Revista Master - Ensino, Pesquisa e Extensão
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Política para Periódicos de Acesso Livre
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a) A licença desses direitos autorais abrange o direito exclusivo da Revista Master - Ensino, Pesquisa e Extensão para reproduzir, publicar e distribuir o artigo,
nacional e internacionalmente, incluindo reimpressões, traduções, reproduções fotográficas, microformas, formulários eletrônicos (offline, on-line) ou qualquer outra reprodução de natureza similar.
b) O (s) autor (es) aprovam que o manuscrito não pode ser retirado ou reenviado para qualquer outro Jornal/Revista enquanto a avaliação pelos pares estiver em andamento. Após aprovado o manuscrito, um autor pode auto-arquivar uma versão de seu artigo em seu próprio site e/ou em seu repositório institucional.
c) O (s) autor (es) declaram que são integralmente responsáveis pela totalidade do conteúdo da contribuição e que a Revista Master - Ensino, Pesquisa e Extensão e o corpo editorial da Revista Científica do estão expressamente isentos de qualquer responsabilidade sobre o conteúdo do artigo, métodos, técnicas e resultados de sua pesquisa, tendo, assim, finalidade meramente informativa e educativa.
d) Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.