Exposição a telas e o desenvolvimento infantil: uma revisão de literatura
Exposure to screen and child development: a literature review
DOI:
https://doi.org/10.47224/revistamaster.v10i19.703Keywords:
televisão; tela; desenvolvimento infantilAbstract
The early and prolonged exposure of children to electronic devices, such as tablets, smartphones and televisions, has
increasingly aroused the interest and concern of researchers and health professionals. Several studies analyze the connection between screen time and child development, indicating that, although screens can provide educational and recreational benefits, excessive or inappropriate use can harm children's development. This article is an integrative literature review and its objective is to establish whether there is a consensus in the literature on the effects of screen exposure on child development. The methodology involved the use of the PubMed and SciELO databases, considering articles published between 2014 and 2024. The descriptors used were “screen”; “television”; “child development”; “childhood” which were combined by the Boolean operator “AND”. A total of 2,268 articles were selected and, after applying the inclusion and exclusion criteria, 8 articles were selected. The results revealed
that increased screen time was significantly associated with poorer language skills, sedentary behaviors, sleep disturbances, and emotional and cognitive problems. Furthermore, the research highlighted that quality content and co-viewing with caregivers may mitigate some of the adverse effects. Thus, while technology can offer educational benefits, it is essential that parents and educators promote a balance between technology use and developmental activities. Future interventions should focus on both children and parents to establish healthy screen time limits.
Downloads
References
Cureus ; Pediatrics ; Child: Care, Health and Development ; . Pediatric Research ; Pediatrics ; . JAMA Pediatrics ; Nutrients ; . Journal of Educational Computing Research ; ). BMC Public Health ; International Journal of Environmental Research and Public Health ; Australian Journal of Child and Family Health Nursing ; Revista Paulista de Pediatria; . Journal of Applied Developmental Psychology ; Frontiers in Psychology ; Obesity Reviews ; . Journal of Interactive Marketing ;
Downloads
Published
How to Cite
License
Copyright (c) 2025 Revista Master - Ensino, Pesquisa e Extensão

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Política para Periódicos de Acesso Livre
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a) A licença desses direitos autorais abrange o direito exclusivo da Revista Master - Ensino, Pesquisa e Extensão para reproduzir, publicar e distribuir o artigo,
nacional e internacionalmente, incluindo reimpressões, traduções, reproduções fotográficas, microformas, formulários eletrônicos (offline, on-line) ou qualquer outra reprodução de natureza similar.
b) O (s) autor (es) aprovam que o manuscrito não pode ser retirado ou reenviado para qualquer outro Jornal/Revista enquanto a avaliação pelos pares estiver em andamento. Após aprovado o manuscrito, um autor pode auto-arquivar uma versão de seu artigo em seu próprio site e/ou em seu repositório institucional.
c) O (s) autor (es) declaram que são integralmente responsáveis pela totalidade do conteúdo da contribuição e que a Revista Master - Ensino, Pesquisa e Extensão e o corpo editorial da Revista Científica do estão expressamente isentos de qualquer responsabilidade sobre o conteúdo do artigo, métodos, técnicas e resultados de sua pesquisa, tendo, assim, finalidade meramente informativa e educativa.
d) Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.

