The Development of Clinical Empathy in Medical Students from a University Center in the Interior of Minas Gerais: A Qualitative Perspective

Authors

  • Mak Alisson Borges de Moraes
  • Giovanna Chiovato Socreppa
  • Sophia Figueiredo Guerra
  • Thalita Cunha Nascimento
  • Victor Pereira Resende Instituto Master de Ensino Presidente Antônio Carlos
  • Willian da Silva Oliveira

DOI:

https://doi.org/10.47224/revistamaster.v10i19.635

Keywords:

Empathy, Humanization of Assistance, Medical Education, Medical Students, Qualitative Research

Abstract

Introduction: The use of empathy results in better healthcare and, therefore, leads to greater patient satisfaction
with the care provided, which enhances treatment adherence and improves prognosis. However, there is still a gap
in the development of empathy within medical education. Objectives: This study aims to analyze the development
of clinical empathy in medical students at a university center in the interior of Minas Gerais, Brazil. Methodology: A
qualitative approach will be used, supported by the phenomenological research method, with data collected
through semi-structured interviews. Results and Discussion: The results indicate that empathy teaching in medical
education is well-structured in the initial periods but faces challenges in practical application during advanced
cycles. Students suggest more realistic simulations and increased clinical practice. The influence of experienced
physicians and teacher training are crucial to consolidating this skill. Conclusion: To overcome these limitations, it is essential to integrate theory and practice more dynamically, train educators, and provide clinical experiences that
enhance the exercise of empathy. This approach will help train more humanized physicians who are better
prepared to handle the complex emotional demands of medical practice.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BARREIRA, C. R. A.; RANIERE, L. P. Aplicação de contribuições de Edith Stein à sistematização de pesquisa

fenomenológica em psicologia: a entrevista como fonte de acesso às vivências. In: MAHFOUD, M.; MASSIMI,

M. (Org.). Edith Stein e a psicologia: teoria e pesquisa. Belo Horizonte: Artesã, 2013, p. 449-466.

BATISTA, N. A.; LESSA, S. S. Aprendizagem da empatia na relação médico-paciente: um olhar qualitativo entre

estudantes do internato de escolas médicas do Nordeste do Brasil. Revista Brasileira de Educação Médica,

v. 43, p. 349-356, 2019.

BRASIL. MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. Resolução CNE/CES nº 3 de 20/06/2014. Institui Diretrizes Curriculares

Nacionais do Curso de Graduação em Medicina.

CHEN, H. et al. The impact of empathy on medical students: an integrative review. BMC Medical Education,

v. 24, n. 1, p. 455, 2024.

COSTA, F. D.; AZEVEDO, R. C. S. de. Empatia, relação médico-paciente e formação em medicina: um olhar

qualitativo. Revista Brasileira de Educação Médica, v. 34, n. 02, p. 261-269, 2010.

COTTA FILHO, C. K. et al. Cultura, ensino e aprendizagem da empatia na educação médica: scoping review.

Interface - Comunicação, Saúde, Educação, v. 24, 2019.

GOTO, T. A.; FLOR, T. C. Atuação do Psicólogo no CRAS: uma análise fenomenológico-empírica. Rev Abord

Gestalt, v. 21, n.1, p. 22-34, 2015.

GUIDI, C.; TRAVERSA, C. Empathy in patient care: from ‘Clinical Empathy’ to ‘Empathic Concern’. Medicine,

Health Care and Philosophy, v. 24, p. 573-585, 2021.

HOWICK, J.; REES, S. Overthrowing barriers to empathy in healthcare: empathy in the age of the Internet.

Journal of the Royal Society of Medicine, v. 110, n. 9, p. 352-357, 2017.

KHADEMALHOSSEINI, M.; KHADEMALHOSSEINI, Z.; MAHMOODIAN, F. Comparison of empathy score among

medical students in both basic and clinical levels. Journal of Advances in Medical Education &

Professionalism, v. 2, n. 2, p. 88, 2014.

NASCIMENTO, H. C. F. et al. Análise dos níveis de empatia de estudantes de Medicina. Revista Brasileira de

Educação Médica, v. 42, p. 152-160, 2018.

OGLE, J.; BUSHNELL, J. A.; CAPUTI, P. Empathy is related to clinical competence in medical care. Medical

Education, v. 47, n. 8, p. 824-831, 2013.

PACHÊCO, C. S. G.; COSTA, A. C. S. Empatia em estudantes de Medicina: análise em função do período da

graduação e perfil sociodemográfico. Revista Brasileira de Educação Médica, v. 46, n. 3, p. 107, 2022.

PROVENZANO, B. C. et al. A empatia médica e a graduação em medicina. Revista Hospital Universitário Pedro

Ernesto, v. 13, n. 4, 2014.

SAMPAIO, L. R.; CAMINO, C. P. S.; ROAZZI, A. Revisão de aspectos conceituais, teóricos e metodológicos da

empatia. Psicologia: ciência e profissão, v. 29, p. 212-227, 2009.

SANTIAGO, L. M. et al. Comparing empathy in medical students of two Portuguese medicine schools. BMC

Medical Education, v. 20, p. 1-6, 2020.

SCHATTNER, A. Empathy—now more than ever. The American Journal of Medicine, v. 135, n. 4, p. 418-420,

SILVA, C. L. S.; ABRITTA, R. T. R. Empatia em estudantes de medicina: uma revisão sistemática. E-Acadêmica,

v. 3, n. 2, 2022.

SILVA, J. A. C. et al. Ensino da empatia em saúde: revisão integrativa. Revista Bioética, v. 30, p. 715-724, 2023.

TAN, L. et al. Defining clinical empathy: a grounded theory approach from the perspective of healthcare

workers and patients in a multicultural setting. BMJ Open, v. 11, n. 9, p. e045224, 2021.

VINUTO, J. A amostragem em bola de neve na pesquisa qualitativa: um debate em aberto. Temáticas, v. 22,

n. 44, p. 203-220, 2014.

Published

2025-08-08

How to Cite

MORAES, M. A. B. de; CHIOVATO SOCREPPA , G. .; GUERRA, S. F.; NASCIMENTO, T. C.; PEREIRA RESENDE, V. .; DA SILVA OLIVEIRA, W. The Development of Clinical Empathy in Medical Students from a University Center in the Interior of Minas Gerais: A Qualitative Perspective. Revista Master - Ensino, Pesquisa e Extensão, [S. l.], v. 10, n. 19, 2025. DOI: 10.47224/revistamaster.v10i19.635. Disponível em: https://revistamaster.imepac.edu.br/RM/article/view/635. Acesso em: 13 aug. 2025.