The Development of Clinical Empathy in Medical Students from a University Center in the Interior of Minas Gerais: A Qualitative Perspective
DOI:
https://doi.org/10.47224/revistamaster.v10i19.635Keywords:
Empathy, Humanization of Assistance, Medical Education, Medical Students, Qualitative ResearchAbstract
Introduction: The use of empathy results in better healthcare and, therefore, leads to greater patient satisfaction
with the care provided, which enhances treatment adherence and improves prognosis. However, there is still a gap
in the development of empathy within medical education. Objectives: This study aims to analyze the development
of clinical empathy in medical students at a university center in the interior of Minas Gerais, Brazil. Methodology: A
qualitative approach will be used, supported by the phenomenological research method, with data collected
through semi-structured interviews. Results and Discussion: The results indicate that empathy teaching in medical
education is well-structured in the initial periods but faces challenges in practical application during advanced
cycles. Students suggest more realistic simulations and increased clinical practice. The influence of experienced
physicians and teacher training are crucial to consolidating this skill. Conclusion: To overcome these limitations, it is essential to integrate theory and practice more dynamically, train educators, and provide clinical experiences that
enhance the exercise of empathy. This approach will help train more humanized physicians who are better
prepared to handle the complex emotional demands of medical practice.
Downloads
References
BARREIRA, C. R. A.; RANIERE, L. P. Aplicação de contribuições de Edith Stein à sistematização de pesquisa
fenomenológica em psicologia: a entrevista como fonte de acesso às vivências. In: MAHFOUD, M.; MASSIMI,
M. (Org.). Edith Stein e a psicologia: teoria e pesquisa. Belo Horizonte: Artesã, 2013, p. 449-466.
BATISTA, N. A.; LESSA, S. S. Aprendizagem da empatia na relação médico-paciente: um olhar qualitativo entre
estudantes do internato de escolas médicas do Nordeste do Brasil. Revista Brasileira de Educação Médica,
v. 43, p. 349-356, 2019.
BRASIL. MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. Resolução CNE/CES nº 3 de 20/06/2014. Institui Diretrizes Curriculares
Nacionais do Curso de Graduação em Medicina.
CHEN, H. et al. The impact of empathy on medical students: an integrative review. BMC Medical Education,
v. 24, n. 1, p. 455, 2024.
COSTA, F. D.; AZEVEDO, R. C. S. de. Empatia, relação médico-paciente e formação em medicina: um olhar
qualitativo. Revista Brasileira de Educação Médica, v. 34, n. 02, p. 261-269, 2010.
COTTA FILHO, C. K. et al. Cultura, ensino e aprendizagem da empatia na educação médica: scoping review.
Interface - Comunicação, Saúde, Educação, v. 24, 2019.
GOTO, T. A.; FLOR, T. C. Atuação do Psicólogo no CRAS: uma análise fenomenológico-empírica. Rev Abord
Gestalt, v. 21, n.1, p. 22-34, 2015.
GUIDI, C.; TRAVERSA, C. Empathy in patient care: from ‘Clinical Empathy’ to ‘Empathic Concern’. Medicine,
Health Care and Philosophy, v. 24, p. 573-585, 2021.
HOWICK, J.; REES, S. Overthrowing barriers to empathy in healthcare: empathy in the age of the Internet.
Journal of the Royal Society of Medicine, v. 110, n. 9, p. 352-357, 2017.
KHADEMALHOSSEINI, M.; KHADEMALHOSSEINI, Z.; MAHMOODIAN, F. Comparison of empathy score among
medical students in both basic and clinical levels. Journal of Advances in Medical Education &
Professionalism, v. 2, n. 2, p. 88, 2014.
NASCIMENTO, H. C. F. et al. Análise dos níveis de empatia de estudantes de Medicina. Revista Brasileira de
Educação Médica, v. 42, p. 152-160, 2018.
OGLE, J.; BUSHNELL, J. A.; CAPUTI, P. Empathy is related to clinical competence in medical care. Medical
Education, v. 47, n. 8, p. 824-831, 2013.
PACHÊCO, C. S. G.; COSTA, A. C. S. Empatia em estudantes de Medicina: análise em função do período da
graduação e perfil sociodemográfico. Revista Brasileira de Educação Médica, v. 46, n. 3, p. 107, 2022.
PROVENZANO, B. C. et al. A empatia médica e a graduação em medicina. Revista Hospital Universitário Pedro
Ernesto, v. 13, n. 4, 2014.
SAMPAIO, L. R.; CAMINO, C. P. S.; ROAZZI, A. Revisão de aspectos conceituais, teóricos e metodológicos da
empatia. Psicologia: ciência e profissão, v. 29, p. 212-227, 2009.
SANTIAGO, L. M. et al. Comparing empathy in medical students of two Portuguese medicine schools. BMC
Medical Education, v. 20, p. 1-6, 2020.
SCHATTNER, A. Empathy—now more than ever. The American Journal of Medicine, v. 135, n. 4, p. 418-420,
SILVA, C. L. S.; ABRITTA, R. T. R. Empatia em estudantes de medicina: uma revisão sistemática. E-Acadêmica,
v. 3, n. 2, 2022.
SILVA, J. A. C. et al. Ensino da empatia em saúde: revisão integrativa. Revista Bioética, v. 30, p. 715-724, 2023.
TAN, L. et al. Defining clinical empathy: a grounded theory approach from the perspective of healthcare
workers and patients in a multicultural setting. BMJ Open, v. 11, n. 9, p. e045224, 2021.
VINUTO, J. A amostragem em bola de neve na pesquisa qualitativa: um debate em aberto. Temáticas, v. 22,
n. 44, p. 203-220, 2014.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Revista Master - Ensino, Pesquisa e Extensão

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Política para Periódicos de Acesso Livre
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a) A licença desses direitos autorais abrange o direito exclusivo da Revista Master - Ensino, Pesquisa e Extensão para reproduzir, publicar e distribuir o artigo,
nacional e internacionalmente, incluindo reimpressões, traduções, reproduções fotográficas, microformas, formulários eletrônicos (offline, on-line) ou qualquer outra reprodução de natureza similar.
b) O (s) autor (es) aprovam que o manuscrito não pode ser retirado ou reenviado para qualquer outro Jornal/Revista enquanto a avaliação pelos pares estiver em andamento. Após aprovado o manuscrito, um autor pode auto-arquivar uma versão de seu artigo em seu próprio site e/ou em seu repositório institucional.
c) O (s) autor (es) declaram que são integralmente responsáveis pela totalidade do conteúdo da contribuição e que a Revista Master - Ensino, Pesquisa e Extensão e o corpo editorial da Revista Científica do estão expressamente isentos de qualquer responsabilidade sobre o conteúdo do artigo, métodos, técnicas e resultados de sua pesquisa, tendo, assim, finalidade meramente informativa e educativa.
d) Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.