Aprendizado experiencial online e grau de satisfação dos estudantes em instituição de ensino privada no município de Araguari

Authors

  • Tais Souza Alvarez IMEPAC
  • Rafaela Teodoro de Araújo IMEPAC
  • Ana Carolina Marques Junqueira IMEPAC
  • Isabela Marques Junqueira IMEPAC
  • Maria Regina Franco Ribeiro Gasparin IMEPAC
  • Márcio Aurélio da Silva IMEPAC
  • Henrique Pierotti Arantes IMEPAC
  • Fabrícia Torres Gonçalves IMEPAC

DOI:

https://doi.org/10.47224/revistamaster.v8i16.388

Keywords:

Learning by Association; On-Line Systems; Simulation Training.

Abstract

Online educational intervention study and practical application. Objective: to evaluate the degree of satisfaction of medical students, from the clinical cycle, in relation to online experiential learning in a private institution in the municipality of Araguari - MG, in addition to comparing the degree of satisfaction and emotions of the groups of participants simulation versus online clinical case discussion. Methodology: Realistic simulation scenarios and discussion of clinical cases were used, on the theme of Endocrinological Emergencies, both performed remotely and synchronously. The participants were divided into two groups, called G1 (realistic simulation) and G2 (discussion of a clinical case). They performed a pre-test evaluation consisting of two stages, and a post-test evaluation. Data were collected through an online questionnaire and stored in an electronic spreadsheet. For the statistical analysis, the BioEstat® software was used and for the evaluation of the satisfaction of the studied educational interventions, the Satisfaction Model (CSAT) - Customer Satisfaction Score was used. Results: In the pre-test evaluation, there was no difference between the performance indexes observed before and after using the methodologies. In the post-test, both variables did not show significant differences between the observed achievement rates. Regarding the degree of satisfaction, the participants showed a high degree in both groups. Conclusion: Students in the educational intervention group with realistic online simulations more often reported high activity emotions. Learning assessed using multiple-choice knowledge tests was similar in both groups.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

BECK, C. Ciclo de Aprendizagem de Kolb. Andragogia Brasil, p. 1-5, 2016. Disponível em https://andragogiabrasil.com.br/ciclo-de-aprendizagem-de-kolb/. Acesso em 27 de jan. 2022.

BZUNECK, J. A. Emoções acadêmicas, autorregulação e seu impacto sobre motivação e aprendizagem. ETD-Educação Temática Digital, v. 20, n. 4, p. 1059-1075, 2018. Disponível em https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8650251/18676. Acesso em 21 de fev. 2022. DOI: https://doi.org/10.20396/etd.v20i4.8650251

CAETANO, R. et al. Desafios e oportunidades para telessaúde em tempos da pandemia pela COVID-19: uma reflexão sobre os espaços e iniciativas no contexto brasileiro. Cadernos de Saúde Pública, v. 36, p.1-5 2020. Disponível em https://www.scielo.br/j/csp/a/swM7NVTrnYRw98Rz3drwpJf/. Acesso em 02 de jan. 2022. DOI: https://doi.org/10.1590/0102-311x00088920

CERQUEIRA, T. C. S. et al. Os estilos de aprendizagem de Kolb e sua importância na educação. Revista de Estilos de Aprendizagem, p. 109-123. 2008. Disponível em https://redined.educacion.gob.es/xmlui/handle/11162/79843. Acesso em 25 de jan. 2022.

DACHNER, A. M.; POLIN, B. Uma abordagem sistemática para educar o aluno adulto emergente em cursos de graduação em administração. Journal of Management Education , v. 40, n. 2, p. 121-151, 2016. Disponível em https://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/1052562915613589. Acesso em 09 de jan. 2022.

DIECKMANN, P.; GABA, D.; RALL, M. Aprofundando os fundamentos teóricos da simulação de pacientes como prática social. Simulação em Saúde , v. 2, n. 3, p. 183-193, 2007. Disponível em https://journals.lww.com/simulationinhealthcare/fulltext/2007/00230/Deepening_the_Theoretical_Foundations_of_Patient.5.aspx. Acesso em 29 de jan. 2022.

FERREIRA, R. P. N. et al. Simulação realística como método de ensino no aprendizado de estudantes da área da saúde. Revista de Enfermagem do Centro-Oeste Mineiro, v. 8, p. 1-9. 2018. Disponível em http://www.seer.ufsj.edu.br/index.php/recom/article/view/2508/1931. Acesso em 21 de fev. 2022. DOI: https://doi.org/10.19175/recom.v8i0.2508

FONSECA, V. Importância das emoções na aprendizagem: uma abordagem neuropsicopedagógica. Revista Psicopedagogia, v. 33, n. 102, p. 365-384, 2016. Disponível em http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-84862016000300014. Acesso em 02 de fev. 2022.

KOLB, D. A. Aprendizagem experiencial: Experiência como fonte de aprendizagem e desenvolvimento . Imprensa FT, p. 1-377. 2014. Disponível em https://books.google.com.br/books?hl=pt-BR&lr=&id=jpbeBQAAQBAJ&oi=fnd&pg=PR7&dq=Experiential+Learning:+Experienceas+The+Sourceof+Learningand+Development&ots=Vo6StW0XN9&sig=tzbIeRVBxfIb9mHVeEllZEYwejI#v=onepage&q=Experiential%20Learning%3A%20Experienceas%20The%20Sourceof%20Learningand%20Development&f=false. Acesso em 22 de jan. 2022.

LEBLANC, V. R.; POSNER, G. D. Emoções na educação baseada em simulação: amigos ou inimigos da aprendizagem? Avanços na Simulação, v. 7, n. 1, p. 1-8, 2022. Disponível em https://link.springer.com/article/10.1186/s41077-021-00198-6. Acesso em 11 de jan. 2022.

LIMA, A. I. A. O. et al. Estilos de aprendizagem segundo os postulados de David Kolb: uma experiência no curso de odontologia da UNOESTE. UNOESTE, p. 1-91. 2007. Disponível em http://bdtd.unoeste.br:8080/tede/handle/tede/845. Acesso em 20 de jan. 2022

MUTANT. Confira 7 maneiras de medir a satisfação do Cliente. Blog Mutant. 2020. Disponível em https://mutant.com.br/blog/satisfacao-do-cliente. Acesso em 02 de out. 2021.

NAISMITH, L. M.; LAJOIE, S. P. Motivação e emoção predizem a atenção dos estudantes de medicina ao feedback baseado em computador. Avanços na Educação em Ciências da Saúde , v. 23, n. 3, p. 465-485, 2018. Disponível em https://link.springer.com/article/10.1007/s10459-017-9806-x. Acesso em 21 de fev. 2022.

OLIVEIRA, T.; MORGADO, L. Impacto da dinâmica emocional na aprendizagem em cursos a distância no ensino superior: O papel da presença emocional e das microlideranças. Revista Portuguesa de Educação, v. 33, n. 2, p. 177-199, 2020. Disponível em https://repositorioaberto.uab.pt/bitstream/10400.2/10356/1/toliveira_linamorgado_impacto_emo%c3%a7oes_online2020.pdf. Acesso em 22 de fev. 2022. DOI: https://doi.org/10.21814/rpe.14331

PIMENTEL, A. A teoria da aprendizagem experiencial como alicerce de estudos sobre desenvolvimento profissional. Estudos de Psicologia, v. 12, p. 159-168, 2007. Disponível em https://www.scielo.br/j/epsic/a/rWD86DC4gfC5JKHTR7BSf3j/?format=html&lang=pt. Acesso em 20 de jan. 2022. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-294X2007000200008

PROPOSTA DE MODELO DE AVALIAÇÃO DA SATISFAÇÃO DE USUÁRIOS DE SERVIÇOS PÚBLICOS. (n.d.). https://repositorio.unb.br/handle/10482/39291

ROUSSIN, C. J.; WEINSTOCK, P. SimZones: uma inovação organizacional para programas e centros de simulação. Medicina Acadêmica, v. 92, n. 8, p. 1114-1120, 2017. Disponível em https://www.ingentaconnect.com/content/wk/acm/2017/00000092/00000008/art00029. Acesso em 29 de jan. 2022. DOI: https://doi.org/10.1097/ACM.0000000000001746

RUSSELL, J. A. A circumplex model of affect. Journal of Personality and Social Psychology, v. 39, n.6, p. 1161-1178, 1980. DOI: https://doi.org/10.1037/h0077714

SOBRAL, D. T. Estilos de aprendizagem dos estudantes de medicina e suas implicações. Revista Brasileira de Educação Médica, v. 29, p. 05-12, 2020. Disponível em https://www.scielo.br/j/rbem/a/cmrZfHSR89D85NYdRHkpyRf/?format=html. Acesso em 22 de jan. 2022.

Published

2023-12-14

How to Cite

SOUZA ALVAREZ, T.; TEODORO DE ARAÚJO, R. .; MARQUES JUNQUEIRA, A. C.; MARQUES JUNQUEIRA, I.; FRANCO RIBEIRO GASPARIN, M. R.; AURÉLIO DA SILVA, M.; PIEROTTI ARANTES, H.; TORRES GONÇALVES, F. Aprendizado experiencial online e grau de satisfação dos estudantes em instituição de ensino privada no município de Araguari. Revista Master - Ensino, Pesquisa e Extensão, [S. l.], v. 8, n. 16, 2023. DOI: 10.47224/revistamaster.v8i16.388. Disponível em: https://revistamaster.imepac.edu.br/RM/article/view/388. Acesso em: 21 nov. 2024.

Most read articles by the same author(s)